Наукові конференції України, Дні науки ФСП 2015

Розмір шрифту: 
Можливості та проблеми використання соціальних роботів в роботі з різними категоріями клієнтів
Оксана Перекута

Остання редакція: 2016-10-27

Тези доповіді


В епоху швидкого науково-технічного прогресу, що з кожним днем все більше набирає обертів, відбуваються якісні зміни у всіх сферах життя. Процеси інформатизації та комп’ютеризації, що характеризують сучасне постіндустріальне суспільство, призводять до певних соціальних наслідків. Актуальною тенденцією, що заслуговує особливої уваги є розвиток робототехніки і застосування її досягнень в різних галузях. Створення і поступове удосконалення роботів – яскравий приклад реалізації суспільної необхідності в опануванні новими нетрадиційними просторами діяльності. Соціальна сфера не є виключенням. Протягом останнього часу, починаючи з 1990-х років все частіше трапляються випадки використання сервісних роботів в якості альтернативи людському ресурсу.  Це призводить до зародження нового напрямку – соціальної робототехніки, головний акцент в якій робиться на включення робототехнічних систем у соціальну взаємодію.

Застосування роботів у соціальній роботі проявляється у використанні останніх в якості помічників по наданню допомоги і підтримки різним категоріям населення.  На даний час існує достатня кількість соціальних роботів, які здатні виконувати свої функції відповідно до суспільних норм, розпізнавати емоції і в залежності від результату, змінювати власну стратегію поведінки. Яскравими прикладами є роботи-помічники, розроблені компанією “I-Robot”, які не тільки здійснюють прибирання, а й здатні викликати «швидку допомогу»,  що іноді буває терміново необхідно для самотніх хворих, а також зібрати і передати інформацію лікарю  про медичний стан здоров’я. З вересня 2005 року виробництво фірми Mitsubishi випустило в продаж людиноподібних роботів «Вакару», які мають здатність розпізнавати обличчя, деяк фрази, здійснювати нагляд за приміщенням. У 2009 році американська компанія GreckoSustems оголосила про випробування свого продукту – першого в світі сервісного роботу «CareBot», який здійснює нагляд за людьми похилого віку, виконує роль співрозмовника, органайзера, розважального центра і системи безпеки. Робот може нагадувати про прийом ліків, з’єднувати з близькими чи опікунами. У 2012 році в Кореї були розроблені в пенітенціарній системі  роботи-наглядальники, які здатні здійснювати нагляд за поведінкою ув’язнених: виявляти жорстокість, суїцидальну поведінку. Іншим прикладом також може  слугувати соціальний робот для реабілітації, призначення якого – задовольнити соціальні потреби (у спілкувані, у дистанційній роботі для мало мобільних людей, наприклад, інвалідів), а також залучити людей з обмеженими можливостями до суспільного життя. Ще одним кроком у контексті взаємодії роботехніки і соціальної роботи є створення нового гуманоїдного робота під назвою «Рассел» (Університет Вандербільта), головною функцією якого є навчання дітей, хворих на аутизм. Розвиток у них навичок наслідування, що необхідно для соціалізації...


Ключові слова


соціальний робот; клієнт; соціальна робота

Full Text: PDF